Wednesday 17 August 2016

Resepi Nasi Lemak Gaya Nyonya dengan Udang Sambal

Resepi Nasi Lemak Gaya Nyonya dengan Udang Sambal

Resepi Nasi Lemak Gaya Nyonya dengan Udang Sambal




Dengan asal usulnya di Malaysia, Resepi Nasi Lemak merupakan hidangan yang telah menjadi popular di banyak negara Asia Tenggara. Nama hidangan secara literal diterjemahkan kepada "nasi berlemak", merujuk kepada santan yang digunakan untuk memasak nasi. Ini memberikan nasi yang kaya dengan ciri dan rasa.

Masakan Nyonya adalah gabungan unik masakan Cina dan Melayu, dibangunkan oleh masyarakat Cina atau Peranakan kelahiran Selat di Malaysia dan Singapura. Salah satu hidangan Nyonya yang paling terkenal ialah Nasi Lemak, yang menonjol dalam banyak majlis keluarga dan majlis-majlis khas.

Nasi Lemak versi Nyonya biasanya termasuk udang sambal (atau makanan laut lain), kacang tanah goreng, telur rebus, sayur jeruk, dan kadang-kadang hidangan tambahan daging atau sayuran. Sambal sentiasa penting untuk hidangan - ia adalah pes rempah yang diperbuat daripada pelbagai bahan seperti lada cili, bawang merah, bawang putih, halia, serai dan pes udang. Ini memberikan Nasi Lemak kepanasan dan kedalaman rasa yang istimewa.


Bahan-bahan


• 1 cawan beras Jasmine

• 2 helai daun pandan (daun skru)

• 1 cawan santan

• 1/2 sudu teh garam

• 2 sudu besar minyak

• 1 biji bawang kecil, dihiris

• 3 ulas bawang putih, dikisar

• 2 sudu teh Sambal Oelek (atau pes cili lain)

• 1/4 sudu teh pes udang (belacan)

• 12 ekor udang harimau bersaiz sederhana, dikupas & dikupas

• 1/4 cawan nenas segar yang dicincang

• 1/4 cawan kacang tanah panggang, ditumbuk

• 2 sudu besar jus limau nipis segar 



##Arahan


1. Bilas beras dalam beberapa kali perubahan air sehingga airnya jernih. Rendam dalam air suhu bilik sekurang-kurangnya 30 minit. Toskan sebelum masak.

2. Satukan beras bersama daun pandan, santan dan garam dalam periuk sederhana. Didihkan dengan api yang tinggi; kecilkan api ke sederhana rendah dan reneh selama 15 minit atau sehingga semua cecair diserap. Angkat dari api dan kembangkan nasi dengan garfu. Ketepikan untuk menyejukkan sedikit semasa anda menyediakan bahan-bahan yang lain.

3. Panaskan minyak dalam kuali atau kuali besar dengan api sederhana tinggi sehingga panas tetapi tidak berasap. Tambah bawang dan bawang putih; tumis selama 2 minit hingga naik bau. Masukkan sambal oelek, pes udang dan nanas; teruskan tumis selama satu minit lagi sehingga sebati.

4. Masukkan udang; masak selama 2 minit sehingga masak (ia mestilah merah jambu dan sedikit padat untuk disentuh). Berhati-hati agar tidak terlalu masak kerana ia akan menjadi keras.

5. Untuk memasang, sendukkan Nasi ke dalam pinggan hidangan; atas dengan udang & kuah, kacang tanah hancur dan air limau nipis

Gaya Nyonya dengan Udang Sambal


Untuk hidangan yang lebih tradisional, nasi boleh dihidangkan dalam tempurung kelapa. Tambahan sambal ikan bilis (ikan bilis pedas) juga popular.

Nasi Lemak merupakan hidangan wangi yang menggabungkan unsur manis dan kepedasan. Sesuai untuk sebarang majlis khas atau makan malam keluarga, ia pasti menggembirakan selera anda! Nikmati!

Rempah yang biasa digunakan dalam Resepi Nasi Lemak Gaya Nyonya dengan Udang Sambal termasuk bawang merah, bawang putih, halia, serai dan pes udang. Rempah-rempah ini memberikan hidangan kedalaman ciri rasa dan kepanasannya. Rempah-rempah lain seperti kunyit dan serbuk kari juga boleh ditambah untuk memberikan kepedasan yang lebih kompleks.

Sama ada anda ingin menyedapkan hidangan seterusnya atau menarik perhatian tetamu anda, Resepi Nasi Lemak Gaya Nyonya dengan Sambal Udang adalah hidangan yang pasti menggembirakan. wangi, lazat dan penuh rasa, ia adalah cara terbaik untuk menambah sedikit sesuatu tambahan pada hidangan seterusnya.


No comments:

Post a Comment